|
Balkánská migrační trasa ve francouzském kontextu a translatologický rozbor vybrané terminologie z oblasti uprchlického práva s glosářem
DOBRUŽSKÁ, Naomi
Hlavním cílem práce je zhodnotit význam Balkánské migrační trasy ve Francii v souvislosti s Evropskou migrační krizí z roku 2015. Sekundárním cílem je dále analýza vybraných termínů z oblasti uprchlického práva. Práce je rozdělena do dvou hlavních kapitol, teoretické a praktické. První kapitola je věnována úvodu a poslední, desátá, závěru. Druhá kapitola se zabývá migrací obecně, její charakteristikou a typy, příčinami a důsledky a uprchlictvím. Následující dvě kapitoly se zabývají mezinárodní právní úpravou migrace a její úpravou jak v českém, tak ve francouzském právním systému. Obsahem páté kapitoly je problematika Evropské migrační krize z roku 2015, díky které se rozšířilo povědomí o Balkánské migrační trase. Šestá kapitola se věnuje vztahu České republiky k této krizi. Kapitola sedmá, poslední z teoretické části, pojednává o možných dopadech ve Francii související s Balkánskou trasou. Praktická část obsahuje translatologickou analýzu vybrané terminologie z oblasti uprchlického práva. Tato lexikální část také obsahuje francouzsko-český glosář.
|
|
Reakce německé školské politiky na Evropskou migrační krizi na příkladu čtyř spolkových zemí
MUŽÍK VEŘTÁTOVÁ, Ludmila
Bakalářská práce přibližuje čtenáři reakci školské politiky Spolkové republiky Německo na otázky migrace a školské integrace. Čtenář je seznámen s fungováním státního zřízení federativní republiky, systémem školství ve Spolkové republice Německo a s Evropskou migrační krizí. Obsah legislativních dokumentů z oblasti školství je přiblížen na výběru čtyř spolkových zemí, jmenovitě Bavorska, Braniborska, Saska a Severního Porýní-Vestfálska. V práci je přiblížen pohled těchto dokumentů na oblasti školní docházky žáků z řad migrantů, jejich školskou integraci a vliv odlišného náboženství na běžné předměty nabízené ve veřejném školství. Bakalářská práce je komplexním pohledem na problematiku německých školských legislativních dokumentů ve vztahu k Evropské migrační krizi.
|
|
Angela Merkelová a řešení migrační krize v letech 2015-2016. Politický narativ rozpolceného aktéra.
Wiedermannová, Ida ; Handl, Vladimír (vedoucí práce) ; Dimitrov, Michal (oponent)
V diplomové práci je zkoumán politický narativ německé kancléřky Angely Merkelové během migrační krize EU v letech 2015-2016. Cílem práce je ukázat, jakým způsobem Merkelová odůvodnila svou politiku a přístup spolkové vlády v otázkách řešení migrační krize. Autorka si klade následující otázky: Jaké priority a motivy lze spatřit v klíčových projevech německé kancléřky? Který z argumentů byl stěžejní? Diplomová práce si rovněž klade za cíl osvětlit roli Německa v EU optikou role tzv. rozpolceného aktéra. Práce vychází z předpokladu, že se kancléřka ujala dvou argumentačních rovin. Na jednu stranu chápe své politické kroky v Evropské unii z normativního hlediska, na druhou je vnímá z pragmatického strategického hlediska. Po úvodní a teoretické části práce je ve třetí kapitole stručně nastíněn vývoj migrační krize v EU. Čtvrtá kapitola se věnuje událostem migrační krize v Německu. Pátá kapitola tvoří analytickou část práce, mající za cíl identifikovat a interpretovat jednotlivé narativy Angely Merkelové v oblasti německé evropské politiky a řešení migrační krize. Závěr práce přináší vyhodnocení výsledků narativní analýzy.
|
|
Antiimigrační postoj v české hudební tvorbě: sémiotická analýza
Růžička, Miroslav ; Podzimek, Jan (vedoucí práce) ; Soukup, Martin (oponent)
Ve své diplomové práci rekonstruuji protiimigrační postoj v české vlastenecké hudební tvorbě v roce 2016 na pozadí tzv. evropské migrační krize. Vzorek sestává z pěti vybraných videoklipů k českým vlasteneckým protestním písním reagujícím na migrační krizi a události s ní spojené. V práci vycházím z teoretických východisek sociální sémiotiky a jako metodu výzkumu využívám multimodální sémiotickou analýzu, která dovoluje detailně zkoumat obsah komplexních komunikátů, jako je právě videoklip. V teoretické části se zaměřuji na seznámení čtenáře se základy sémiotiky, od kterých plynule přecházím ke škole sociální sémiotiky a jejích teorií módů a multimodality, které poskytují teoretické ukotvení pro analýzu v praktické části. Dále se také věnuji přiblížení průběhu tzv. evropské migrační krize v letech 2015 a 2016, jenž byl určující pro vznik těchto vlasteneckých videoklipů. Také zdůvodňuji výběr vzorku a analyzovaných motivů. Praktická část potom obsahuje samotný rozbor vybraných videoklipů pomocí multimodální sémiotické analýzy s ohledem na tři módy - mód řeči, videa a hudby. V nich dekóduji znaky patřící pod předem nastavené motivy. Výsledky každé z analýz jednotlivě shrnuji a z těchto shrnutí nakonec provádím finální syntézu výsledků, která odhaluje podobu protiimigračního postoje v těchto...
|